DNT ung besøkte Lyngør fyr!

Foto: Thor Olav Sørensen

Fredag  28. september reiste vi en gruppe på 5 personer fra DNT-kontoret på Notodden til Lyngør Fyr

Etter et par timers biltur og en liten taxibåt-tur ankom vi Kjeholmen på kvelden. Dette er øya Lyngør fyr ligger på, en fin liten øy med mye vær og historie.

Etter litt utforskning av husene med sine mange rom, ble resten av fredagskvelden en sosial happening med matlaging og kos.

Dagen etter begynte vi rolig med en frokost, før vi tok turen ut med den lokale taxibåten.

Vi gikk av på Sandøya som er en av naboøyene til Kjeholmen. Dette er en litt større øy med et eget lite samfunn. Her gikk vi på en liten topptur som hadde utsikt over ei lita tjønn før vi fortsatte videre nedover øya til en lokal kafe der vi kjøpte litt påfyll av energi.

Etter litt forfriskninger tok vi taxibåten tilbake til Kjeholmen, der den litt sliten gjengen fikk slappet av og fordøyd alle inntrykkene. Resten av kvelden gikk til matlaging, spill og kos før vi tok med oss noen lommelykter og utforsket resten av Kjeholmen på nattestid.

Jeg kan vel på vegne av alle si at stunden da vi satt helt nede ved vannkanten, hørte været herje, fyrtårnet som kastet en svak lys-søyle utover havet og lysene fra morilden i vannet laget en utrolig god stemning.

Da var søndagen kommet og vi var klare for avreise. Vi spise frokost og ryddet opp og vasket etter oss. Taxibåten kjørte oss hjem igjen til fastlandet og en fantastisk helg var nå over. En utrolig vellykket tur med en utrolig flott gjeng. Tusen takk for turen!