DNT ung var på Himingsjå

Foto: Thor Olav Sørensen

Hvem sier at regnet trenger å stoppe turgleden?

DNT ung Notodden arrangerte fellestur til Himingsjå som er Notodden turlag sin DNT-hytte på Lifjell med en fjelltur opp til Himingen.

Fredag 9. november var kommet og vi var 6 personer som reiste fra DNT-kontoret på Notodden med godt mot. Når vi kjørte mot parkeringsplassen på Myregvarv møtte vi en veldig tjukk tåke slik at kjøreforholdene ble vanskelige. Vi fikk parkert bilen og turen inn til hytta gikk lett da flere av oss er godt kjent i nærområdet.

Dette ble en rolig kveld. Vi laget mat, spilte kortspill og avsluttet fredagskvelden med en filmforestilling på "Himingsjå kino" oppe på hemsen.

Etter en god natts søvn tok vi en rolig frokost, pakket lunsj og forberedte oss til tur. Dagens tur skulle opprinnelig gått til Himingen, men også i dag var det mye tåke og veldig mye regn slik at dette ikke ville vært helt forsvarlig. Men tur skulle det bli tross dårlig vær, kartet kom fram på bordet og ny planlegging ble igangsatt. Fort ble vi enig om at turen nå skulle gå til Tjønnstul, som er en liten gård en del kilometer unna Himingsjå.

Store menger med vann var kommet i løpet av natten slik at stien langs Gavlesjåvannet delvis lå under vann. Med nedbør på hele 30 mm bare denne dagen ble turen til Tjønnstul en våt opplevelse, men frem kom vi og egentlig var det deilig å gå i regnet! Følelsen av vinden og regnet som pisket litt i kinnene fikk deg til å kjenne ekstra godt på naturen.

Vel fremme smakte det godt med en liten nistepakke og en god kopp varm kakao. Turen tilbake til Himinsjå var like regntung og med 4 timer tilbakelagt tur sto vi alle godt plassert i gangen med dryppende klær.

Resten av lørdagskvelden gikk til avslapping, kortspill, en deilig biffmiddag og nok en spennende film på "Himingsjå kino" før en sliten gjeng gikk til sengs.

Søndag, som også var hjemreisedagen var kommet. Vi startet rolig med frokost og spilte en liten runde kort før vi ryddet opp, vasket ned hytta og reiste hjemover igjen.

Ikke la regnet stoppe deg! Vi hadde en utrolig flott tur og vi gleder oss allerede til neste tur. Utrolig gøy og se at så mange flotte folk ikke er redd for litt vann. Tusen takk for en flott tur!